Universitetsansatte skal muligvis registrere deres arbejdstid fra 1. juli 2024, hvilket har skabt splittelse blandt forskerne. Thomas Bredgaard, professor og forskningsleder ved Center for Arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet, mener, at det er prisværdigt, at EU forsøger at komme uregistreret overarbejde til livs, men er bekymret for den administrative og logistiske byrde, det vil medføre. "Jeg er med på, at der er en udfordring med overarbejdsproblemer i forskningssektoren, men den form for lønmodtagermentalitet, hvor man registrerer arbejdstiden, er der ikke mange forskere, som abonnerer på," siger Bredgaard.

(Resumé leveret af Infomedia) Kilder: ForskerForum, sektion 1, side 9, 22-12-2023

Periode22 dec. 2023