Publikation: Working paper/PreprintWorking paperForskning

9 Downloads (Pure)

Affaldsforebyggelse burde være en af de centrale strategier inden for cirkulær økonomi – dvs. at affald ses som tab af ressourcer, men inden for cirkulær økonomi er der meget ofte i stedet fokus på genanvendelse af affald – dvs. man ser affald som nye ressourcer. I notatet vises med udgangspunkt i de mange skolemadpakker, som børn hvert år kasserer i stedet for at spise dem, hvor stor klimamæssig forskel der er på at se affald som tabte ressourcer eller affald som nye ressourcer.
I samarbejde med Københavns Universitet er analyseret klimabelastningen ved, at 26 millioner skolemadpakker hvert år smides ud i Danmark og bliver til affald – i stedet for at blive spist.
Bidragets oversatte titelWaste must first and foremost be seen as lost resources - also when it comes to "wasted" school lunch packs
UdgiverDepartment of Planning, Aalborg University
Antal sider3
StatusUdgivet - 31 okt. 2022

Bibliografisk note

Notatet er en redigeret udgave af blogindlæg på ing.dk fra oktober 2022

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Affald skal først og fremmest ses som tabte ressourcer – også når det gælder ”spildte” skolemadpakker'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.