Projekter pr. år
Abstract
Formålet med analysen er at skabe et nyt vidensgrundlag for udarbejdelsen af en ny national bæredygtighedsplan inden for erhvervs- og mødeturismeområdet i Danmark.
Analysen har tre centrale analysedele (se Tabel 2, side 18, og Figur 2, side 19). Tallet foran hver del refererer til afsnitsinddelingen i analysen:
Afsnit 4. Danske turismevirksomheder (udbuddet): Hvor langt er danske møde- og erhvervsturismevirksomheder i arbejdet med bæredygtighed? Beskrivelse af bæredygtighed (økonomisk, miljø og social), barrierer og største potentialer med videre.
Afsnit 5. Konkurrerende møde- og erhvervsdestinationer (konkurrencen): Hvordan ligger MeetDenmark i forhold til interna-tionale konkurrenter? Hvordan arbejder konkurrerende destinationer med bæredygtighed sammenlignet med de danske destinationer, er bæredygtighed en central aktivitet for de internationale destinationer med videre?
Afsnit 6. Nationale og internationale møde- og konferencekunder (efterspørgslen): Hvad er kundernes behov, i hvor høj grad efterspørger de bæredygtighed og hvordan er forholdet mellem de velkendte pris og beliggenhed på den ene side og på den anden side bæredygtighed med videre?
Analysen har tre centrale analysedele (se Tabel 2, side 18, og Figur 2, side 19). Tallet foran hver del refererer til afsnitsinddelingen i analysen:
Afsnit 4. Danske turismevirksomheder (udbuddet): Hvor langt er danske møde- og erhvervsturismevirksomheder i arbejdet med bæredygtighed? Beskrivelse af bæredygtighed (økonomisk, miljø og social), barrierer og største potentialer med videre.
Afsnit 5. Konkurrerende møde- og erhvervsdestinationer (konkurrencen): Hvordan ligger MeetDenmark i forhold til interna-tionale konkurrenter? Hvordan arbejder konkurrerende destinationer med bæredygtighed sammenlignet med de danske destinationer, er bæredygtighed en central aktivitet for de internationale destinationer med videre?
Afsnit 6. Nationale og internationale møde- og konferencekunder (efterspørgslen): Hvad er kundernes behov, i hvor høj grad efterspørger de bæredygtighed og hvordan er forholdet mellem de velkendte pris og beliggenhed på den ene side og på den anden side bæredygtighed med videre?
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Forlaget Kvistgaard+HIRD |
Antal sider | 93 |
Rekvirerende organisation | MeetDenmark |
Status | Udgivet - nov. 2021 |
Bibliografisk note
Denne bæredygtighedsanalyse er udarbejdet af Kvistgaaard+HIRD forMeetDenmark i perioden juni-november 2021 i tæt samarbejde med
JerverConsulting og Grøn Start ved Inge Krogh Larsen.
MeetDenmark har copyright på analysen i sit hele, mens
Kvistgaard+HIRD i samarbejde med Christian Haslam har copyright på
metode og modeller. Metode og modeller kan ikke uden tilladelse fra
Kvistgaard+HIRD bruges og/eller gengives af andre.
Alle fotos, der er brugt illustrativt i analysen, er med venlig tilladelse
hentet fra Wonderful Copenhagens og VisitDenmarks billedarkiver.
Fotografernes navne er gengivet ved hvert billede. Forsidefoto: Niclas
Jessen
Peter Kvistgaard, ph.d., er ekstern lektor på Aalborg Universitet
John Hird er ekstern lektor på Aalborg Universitet
Emneord
- Turisme
- Erhvervs- og mødeturisme
- Bæredygtighed
- MeetDenmark
- Global Destination Sustainability Index
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Grøn omstilling i 80 turismevirksomheder i 8 landdistriktskommuner i Destination Himmerland, Destination Sønderjylland og VistNordsjælland - fra praksis til policy løsninger.
Haslam, C. R. (CoI (co-investigator)), Kvistgaard, P. (PI (principal investigator)) & Hird, J. (CoI (co-investigator))
03/08/2020 → 31/03/2021
Projekter: Projekt › Forskning
Presse/Medier
-
Turismevirksomheder glemmer at fortælle om deres grønne arbejde
23/05/2021
4 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Bæredygtighed og danske turismevirksomheder: Indsigter. Udfordringer. Gode råd
Kvistgaard, P., Hird, J., Haslam, C. R. & Larsen, S., mar. 2022, 1. udg. Aalborg: Forlaget Kvistgaard+HIRD. 96 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning
-
Bæredygtighed er også bare ganske almindelig sund fornuft: Analyse af turismevirksomheders holdninger til og arbejde med grøn omstilling på Lolland-Falster
Kvistgaard, P., Hird, J. & Haslam, C. R., 2021, Aalborg. 52 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Formidling
Fil -
Grøn omstilling er noget vi skal løfte samlet: Analyse af turismevirksomheders holdninger til og arbejde med grøn omstilling og bæredygtighed i ni landdistriktskommuner
Kvistgaard, P., Hird, J. & Haslam, C. R., 18 maj 2021, 56 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
Åben adgang