Projekter pr. år
Abstract
Dette kapitel handler om typer af kreativitet, som praksisfaglighed lægger op til. Kapitlet lægger ud med et lille, konkret eksempel på et praksisfagligt forløb i udskolingen i en dansk folkeskole, som stammer fra udviklingsprojektet ”Praksisfaglighed i skolen”. Eksemplet bruges til at vise, hvordan kreativitet og praksisfaglighed kommer i spil med hinanden gennem de forståelser af læring, som kommer til udtryk gennem forløbets tilrettelæggelse og gennemførelse. Jeg kommer ind på læringsbegreber som erfaring, kritisk-konstruktiv undren og eksperimentering i forhold til både kreativitet og praksisfaglighed. Dette bruges til at drøfte, hvordan et fokus på kreativitet kan hjælpe lærere med at arbejde praksisfagligt i undervisningen, herunder at eleverne møder ny viden og teori i fagene, selv arbejder med at undersøge verden, og/eller selv eksperimenterer med at skabe genstande på baggrund af faglig viden.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Praksisfaglighed i Skolen |
Redaktører | Andreas Rasch-Christensen |
Forlag | Dafolo Forlag A/S |
Publikationsdato | 27 nov. 2023 |
Sider | 45-60 |
Kapitel | 2 |
ISBN (Trykt) | 9788772343013 |
Status | Udgivet - 27 nov. 2023 |
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Praksisfaglighed i skolen
Jensen, J. B., Andreasen, K. E., Meyer, B., Friche, N., Jensen, L. B., Rasmussen, A., Hansen, I. S. & Jensen, J. M. W.
01/10/2018 → 31/07/2020
Projekter: Projekt › Forskning
-
Forskningscirkler og forandringsteori: Fra lokale skridt til begrebslige perspektiver
Jensen, J. B., 2022, Perspektiver på praksisfaglighed: Skoleudvikling og forandring på tværs. Borup Jensen, J. (red.). Aalborg Universitetsforlag, s. 53-72 (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Perspektiver på praksisfaglighed: Skoleudvikling og forandring på tværs
Jensen, J. B. (red.), 2022, Aalborg Universitetsforlag. 142 s. (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning › peer review
-
Praksisfaglighed: På vej mod en forståelse
Jensen, J. B., Meyer, B., Friche, N., Andreasen, K. E., Jensen, L. B. & Hansen, I. S., 2022, Perspektiver på praksisfaglighed: Skoleudvikling og forandring på tværs. Borup Jensen, J. (red.). Aalborg Universitetsforlag, s. 11-30 (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review