Kreativitet og praksisfaglighed

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel handler om typer af kreativitet, som praksisfaglighed lægger op til. Kapitlet lægger ud med et lille, konkret eksempel på et praksisfagligt forløb i udskolingen i en dansk folkeskole, som stammer fra udviklingsprojektet ”Praksisfaglighed i skolen”. Eksemplet bruges til at vise, hvordan kreativitet og praksisfaglighed kommer i spil med hinanden gennem de forståelser af læring, som kommer til udtryk gennem forløbets tilrettelæggelse og gennemførelse. Jeg kommer ind på læringsbegreber som erfaring, kritisk-konstruktiv undren og eksperimentering i forhold til både kreativitet og praksisfaglighed. Dette bruges til at drøfte, hvordan et fokus på kreativitet kan hjælpe lærere med at arbejde praksisfagligt i undervisningen, herunder at eleverne møder ny viden og teori i fagene, selv arbejder med at undersøge verden, og/eller selv eksperimenterer med at skabe genstande på baggrund af faglig viden.
OriginalsprogDansk
TitelPraksisfaglighed i Skolen
RedaktørerAndreas Rasch-Christensen
ForlagDafolo Forlag A/S
Publikationsdato27 nov. 2023
Sider45-60
Kapitel2
ISBN (Trykt)9788772343013
StatusUdgivet - 27 nov. 2023

Citationsformater