Abstract
Teknologiforståelse sigter mod at ruste eleverne i forhold til at møde, håndtere og skabe digital teknologi i deres hverdagsliv, på videre uddannelse og i fremtidige erhverv. Komplekse problemer er omdrejningspunkt for designscenarier i faget, idet evnen til at løse komplekse problemstillinger (såkaldte ‘wicked problems’) i læseplanen fremhæves som afgørende for elevernes beherskelse af det. Dette kapitel bidrager med en diskussion af, hvordan undervisningen kan tage udgangspunkt i komplekse problemer, sådan som målene for teknologiforståelse lægger op til, herunder potentialerne og begrænsningerne derved. Kapitlet sætter teknologiforståelseslæreren Nanna i scene i en konstrueret case. Nanna planlægger et scenariedidaktisk forløb i faget og skal formulere et godt udgangspunkt for scenariet – en udfordring. Denne udfordring skal have autenticitet, kunne motivere og legitimere faglig læring og understøtte, at eleverne lærer at formulere problemer, så de kan håndteres af computere. Heldigvis kan Nanna finde hjælp i artiklen, der inddrager Deweys læringsteori, eksempler fra undervisning og designteori for at undersøge, hvad den gode udfordring indebærer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Håndbog i scenariedidaktik |
Redaktører | Morten Misfeldt, Thorkild Hanghøj, Simon Skov Fougt, Jeppe Bundsgaard |
Antal sider | 12 |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Publikationsdato | 19 maj 2022 |
Sider | 502-513 |
Kapitel | 34 |
ISBN (Trykt) | 978 87 7219 644 2 |
Status | Udgivet - 19 maj 2022 |
Begivenhed | Lanceringskonference: Håndbog i scenariedidaktik - DPU, Aarhus Universiet, Tuborgvej 164, 2400 København NV, bygning D, lokale 169, Emdrup, Danmark Varighed: 10 jun. 2022 → 10 jun. 2022 https://dpu.au.dk/om-dpu/arrangementer/arrangement/artikel/lanceringskonference-haandbog-i-scenariedidaktik |
Andet
Andet | Lanceringskonference: Håndbog i scenariedidaktik |
---|---|
Lokation | DPU, Aarhus Universiet, Tuborgvej 164, 2400 København NV, bygning D, lokale 169 |
Land/Område | Danmark |
By | Emdrup |
Periode | 10/06/2022 → 10/06/2022 |
Internetadresse |
Navn | Didaktiske studier |
---|---|
ISSN | 2446-4546 |
Emneord
- PBL
- Teknologiforståelse
- Design