Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Hvordan kan digitale teknologier anvendes som en arena for sociale fællesskaber blandt unge med kognitive handicap? Dette projekt undersøger den brug og betydning, som digitale teknologier har for fællesskaber blandt unge med kognitive handicap og udvikler teori og strategier for teknologi-støttede fællesskaber på denne baggrund.
Digitale teknologier er udbredte og præsenteres også som arenaer, der kan støtte unge med kognitive handicap i at udvikle og fastholde sociale fællesskaber. Trods muligheder og gode intentioner er viden om, hvordan målgriuppen forstår og oplever digitale fællesskaber, dog begrænset. Ligeledes er det anerkendt, at det er komplekst for forældre og ansatte i specialtilbud at støtte de unge i deres digitale liv. Der er behov for viden, teori og strategier for, hvordan målgriuppen støttes i deres digitale interaktion. Projektet er et ambitiøst 4-årigt forsknings- og udviklingssamarbejde mellem forskere og unge, deres forældre og ansatte i specialtilbud. Gennem kvalitative studier samskabes viden om et relevant, men overset område, og projektet avancerer forskning og praksis ved at bidrage med teori og digitale strategier målrettet unge med kognitive handicap.
Projektet er støttet af Velux Fonden.
Digitale teknologier er udbredte og præsenteres også som arenaer, der kan støtte unge med kognitive handicap i at udvikle og fastholde sociale fællesskaber. Trods muligheder og gode intentioner er viden om, hvordan målgriuppen forstår og oplever digitale fællesskaber, dog begrænset. Ligeledes er det anerkendt, at det er komplekst for forældre og ansatte i specialtilbud at støtte de unge i deres digitale liv. Der er behov for viden, teori og strategier for, hvordan målgriuppen støttes i deres digitale interaktion. Projektet er et ambitiøst 4-årigt forsknings- og udviklingssamarbejde mellem forskere og unge, deres forældre og ansatte i specialtilbud. Gennem kvalitative studier samskabes viden om et relevant, men overset område, og projektet avancerer forskning og praksis ved at bidrage med teori og digitale strategier målrettet unge med kognitive handicap.
Projektet er støttet af Velux Fonden.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/2018 → 30/06/2022 |
Samarbejdspartnere
- Kollegievejens Skole (Projektpartner)
- Voksenskolen for Undervisning og Kommunikation (Projektpartner)
- Ungetilbud Sofiebo (Projektpartner)
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Digital Interventions to Facilitate Social Relations among Youth with Cognitive Disabilities
Karadechev, P. A. (PI (principal investigator))
01/02/2019 → 31/01/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
Developing visual tangible artefacts as an inclusive method for exploring digital activities with young people with learning disabilities
Weber, D., Brereton, M. & Kanstrup, A. M., jun. 2023, I: British Journal of Learning Disabilities. 51, 2, s. 250-259 10 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil2 Citationer (Scopus)80 Downloads (Pure) -
Digitale unge med kognitive handicap: Om brugen og betydningen af digitale teknologier i sociale fællesskaber
Weber, D., Kanstrup, A. M., Karadechev, P., Davidsen, J., Bygholm, A. & Kaan-Kristensen, B. P. R. H., 2022, Aalborg Universitet. 74 s. (Aalborg Universitet. Dansk Center for Sundhedsinformatik. Technical Report; Nr. 1, Bind 22).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
Åben adgangFil406 Downloads (Pure) -
Digitale fællesskaber for unge med kognitive handicap: arbejdsrapport 2
Kanstrup, A. M., Karadechev, P. & Davidsen, J. G., 2021, Aalborg Universitet. 23 s. (Aalborg Universitet. Dansk Center for Sundhedsinformatik. Technical Report; Nr. 1, Bind 21).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
Åben adgangFil55 Downloads (Pure)