Inklusion i en testskole

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Bedømmelse og inklusion er centrale elementer i enhver ud- dannelsesaktivitet. Men samtidig giver de to elementer anled- ning til paradokser. På den ene side står ønsket om, at elevers faglige fremskridt måles med standardiserede instrumenter på sammenlignelige skalaer. På den anden side står ønsket om, at der skal være plads til menneskelig mangfoldighed og til, at uddannelsessystemet skal afhjælpe social ulighed. De to hen- syn kæmper om tiden og vægten i skolesystemer over det meste af verden. Med afsæt i et internationalt forskningsprojekt, der forsøger at afdække, hvordan man balancerer mellem test og inklusion, vil vi i denne artikel se nærmere på den danske folkeskole.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen
Vol/bind123
Sider (fra-til)106-115
Antal sider10
ISSN0107-4016
StatusUdgivet - 1 sep. 2022

Citationsformater