Projektdetaljer

Beskrivelse

Forskningstema

Børn, unge og fremtidens uddannelse (IKT som enabler af connected societies).

Resumé

Community Drive er et teknisk og humanistisk forsknings- og udviklingsprojekt med fokus på uddannelse, læring og samproduktion af viden.

Projektets vision er gennem teknisk og humanistisk samarbejde at skabe modeller for, at børn og unge fagligt kan deltage i løsningen af fremtidige samfundsudfordringer ved at blive en aktiv og bidragende del af forsknings- og udviklingsindsatsen. Ambitionen er at blive et flagskib i AAUs strategiske fokus på ‘Viden for verden’, idet de nye modeller til uddannelse, vidensproduktion og forskningspartnerskaber kan anvendes internationalt til at adressere urbane og sociale udfordringer.

Projektet sigter mod nybrydende viden inden for ‘community driven science’ samt at bidrage med viden om, hvordan ‘design thinking’ kan anvendes som tilgang til indlæring af ‘21st century skills’. Ydermere bidrager projektet med viden om brugerdreven big data og Internet of Things i forbindelse med intelligent og socialt ansvarlig byfornyelse.

Projektet foregår i samarbejde mellem Københavns Kommune, lokale skoler og AAU. Det sigter mod at involvere elever, lærere, forskere, og andre fagfolk i byudvikling af den nordvestlige del af København, hvor unge bliver medproducenter af viden i omdannelsen af deres lokalsamfund. Projektet tager en integreret tværfaglig tilgang til samarbejde, da det kombinerer såkaldt ‘levede data’ om byen - som opfattet eller målt af de unge deltagere - med forskellige typer af data fra kommunen som grundlag for at udvikle modeller til at transformere byen.

Forskere fra tre fakulteter og fem institutter ved AAU deltager i projektet.
Kort titelCommunity Drive
AkronymCommunity Drive
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/05/201830/04/2021

Emneord

  • Big data
  • open science
  • citizenship education
  • unge
  • udsatte boligområder
  • 21st century skills
  • geo-technology

Aktiviteter

  • 2 Organisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

Community Drive Seminar

Stine Ejsing-Duun (Deltager), & Rikke Magnussen (Arrangør)

24 okt. 2019

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

Community Drive Seminar

Mette Mechlenborg (Deltager)

14 aug. 2018

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

Publikation

Bringing Open Data into Danish Schools and its Potential Impact on School Pupils

Saddiqa, M., Rasmussen, L. L. L. M. M., Magnussen, R., Larsen, B. & Pedersen, J. M., 20 aug. 2019, Proceedings of the 15th International Symposium on Open Collaboration (OpenSym '19). Association for Computing Machinery, 10 s. 9

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskningpeer review

Åben adgang
Fil
  • 74 Downloads (Pure)

    Developing a Test to Measure Design Thinking

    Rusmann, A. & Bundsgaard, J., 3 okt. 2019, Proceedings of the 13th European Conference on Game-Based Learning. Elbaek, L., Majgaard, G., Valente, A. & Khalid, S. (red.). SDU, Odense, Denmark: Academic Conferences and Publishing International, s. 587-595 9 s. (Proceedings of the European Conference on Games-based Learning).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskningpeer review

  • Educating for co-production of community-driven knowledge

    Magnussen, R., Hamann, V. D. & Stensgaard, A. G., sep. 2019, I : Electronic Journal of E-Learning. 17, 3, s. 222-233 12 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Åben adgang
    Fil
  • 19 Downloads (Pure)