Aktiviteter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Børn, unge og fremtidens uddannelse (IKT som enabler af connected societies).
Resumé
Community Drive er et teknisk og humanistisk forsknings- og udviklingsprojekt med fokus på uddannelse, læring og samproduktion af viden.
Projektets vision er gennem teknisk og humanistisk samarbejde at skabe modeller for, at børn og unge fagligt kan deltage i løsningen af fremtidige samfundsudfordringer ved at blive en aktiv og bidragende del af forsknings- og udviklingsindsatsen. Ambitionen er at blive et flagskib i AAUs strategiske fokus på ‘Viden for verden’, idet de nye modeller til uddannelse, vidensproduktion og forskningspartnerskaber kan anvendes internationalt til at adressere urbane og sociale udfordringer.
Projektet sigter mod nybrydende viden inden for ‘community driven science’ samt at bidrage med viden om, hvordan ‘design thinking’ kan anvendes som tilgang til indlæring af ‘21st century skills’. Ydermere bidrager projektet med viden om brugerdreven big data og Internet of Things i forbindelse med intelligent og socialt ansvarlig byfornyelse.
Projektet foregår i samarbejde mellem Københavns Kommune, lokale skoler og AAU. Det sigter mod at involvere elever, lærere, forskere, og andre fagfolk i byudvikling af den nordvestlige del af København, hvor unge bliver medproducenter af viden i omdannelsen af deres lokalsamfund. Projektet tager en integreret tværfaglig tilgang til samarbejde, da det kombinerer såkaldt ‘levede data’ om byen - som opfattet eller målt af de unge deltagere - med forskellige typer af data fra kommunen som grundlag for at udvikle modeller til at transformere byen.
Forskere fra tre fakulteter og fem institutter ved AAU deltager i projektet.
Kort titel | Community Drive |
---|---|
Akronym | Community Drive |
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/05/2018 → 31/12/2021 |
Samarbejdspartnere
- Københavns Kommune
Finansiering
- AAU-Cph: 8.900.000,00 kr.
Emneord
- Big data
- open science
- citizenship education
- unge
- udsatte boligområder
- 21st century skills
- geo-technology
Fingerprint
Aktiviteter
- 2 Organisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende
-
Community Drive Seminar
Stine Ejsing-Duun (Deltager) & Rikke Magnussen (Arrangør)
24 okt. 2019Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende
-
Community Drive Seminar
Mette Mechlenborg (Deltager)
14 aug. 2018Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende
Projekter
- 2 Igangværende
-
GreenEdTech - Green transition of EDucation and educational Technology
Magnussen, R., Hvillum, L. S. Ø., Rasmussen, L. L. L. M. M., Dirckinck-Holmfeld, L. & Bruselius-Jensen, M.
01/05/2022 → 30/04/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
ViZARTS: Visualization and Adaptive Real-Time Storytelling - for Film, Animation and Games
Fog, H. S., Larsen, B. A., Reng, L., Bruni, L. E., Selvig, D. R., Mødekjær, C., Hussain, A., Pasalic, A., Thomsen, M. R., Ditlevsen, D. H., Gymoese, T. & Risvang, A. K.
01/10/2019 → …
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Lefebvre’s Spatial Triad for Children: A teaching model for spatial thinking in the classroom
Mechlenborg, M. & Neergaard, M. D., 10 mar. 2023, (Accepteret/In press) I: International Research in Geographical and Environmental Education.Bidragets oversatte titel :Lefebvres spatiale triade for børn: Erfaringer fra skolesamarbejder med byplanlæggere Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
When Design Thinking Goes to School: A Literature Review of Design Competences for the K-12 Level
Rusmann, A. & Ejsing-Duun, S., 1 sep. 2022, I: International Journal of Technology and Design Education. 32, 4, s. 2063 - 2091 29 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang10 Citationer (Scopus) -
Digital innovation in education: Perspectives, opportunities and challenges of educational open data and sensor data
Saddiqa, M., Magnussen, R., Larsen, B. & Pedersen, J. M., sep. 2021, BIR 2021 Workshops and Doctoral Consortium: 12th Workshop on Information Logistics and Digital Transformation (ILOG). CEUR Workshop Proceedings, Bind 2991. s. 74-83 10 s. (CEUR Workshop Proceedings).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Konferenceartikel i proceeding › Forskning › peer review
Åben adgangFil1 Citationer (Scopus)56 Downloads (Pure)