• Aalborg Universitet København, A.C. Meyers Vænge 15

    2450 København SV

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Leder af forskningsgruppen er Lektor Lars Birch Andreasen, lba@hum.aau.dk

Forskningsgruppen L-ILD – It og Læringsdesign – arbejder med at gentænke læreprocesser gennem it, hvor fokus er på it’s muligheder for at kvalificere og facilitere læring samt styrke kreativitet og innovation. Forskningsgruppen hører under Institut for Kultur og Læring og bringer en række af landets førende forskere inden for it, læring og didaktik sammen.  

Digitalisering og internet er i dag væsentlige faktorer i samfundsmæssige forandringer og er højt prioriteret i uddannelsessystemer verden over. L-ILD arbejder både grundvidenskabeligt og med aktions- og praksisforskning i samarbejde med eksterne partnere om it, læring og didaktik. Fokus er særligt på it i grundskoler og på videregående uddannelser. 

Der forskes i nye læringsformer, formelle og uformelle kontekster, multimodalitet og interaktion i teknologiintensive læringsmiljøer, som er centrale i innovation af uddannelsessektoren, virksomheder og andre organisationer. 

Forskningsgruppens aktiviteter er forankret på Aalborg Universitets campusser i København og Aalborg, og forskerne råder over laboratorie-faciliteter i både København og Aalborg. 

I København indgår forskerne fra L-ILD i ’ILD-LAB – Forskningslab for It og Læringsdesign’, som drives i samarbejde med vidensgruppen ’KILD – Kommunikation, IT og Læringsdesign’, der er hjemmehørende på Institut for Kommunikation og Psykologi. 

I Aalborg har man ’X-LAB – Design, Learning and Innovation’, hvor forskerne fra L-ILD i Aalborg bedriver forskning og samarbejde.

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

  • Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

    Projekter

    Publikationer

    Praksisfaglighed: på vej mod en forståelse

    Jensen, J. B., Meyer, B., Friche, N., Andreasen, K. E., Jensen, L. B. & Hansen, I. S., 1 feb. 2021, (Accepteret/In press) Praksisfaglighed: Undervisning og organisering. Borup Jensen, J. (red.). Aalborg Universitetsforlag, (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    What is a Problem Statement? - PBL as Practise in doing Research

    Ravn, O., 2021, (Under udarbejdelse) Aalborg Universitetsforlag.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

    A Designerly Approach as a Foundation for School Children's Computational Thinking Skills While Developing Digital Games

    Brooks, E., 2020, Proceedings of the Interaction Design and Children Conference, IDC 2020. Association for Computing Machinery, s. 87-95 9 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskningpeer review

  • Priser

    Videos and learning strategies - Screencasts as Participatory Tools in Study

    Meyer, Bente (Modtager), Michael Peter Jensen (Modtager), Henriette Vognsgaard (Modtager), Jacob Christensen (Modtager) & Miloud Yousfi (Modtager), 2017

    Pris: Konferencepriser

    Det Gyldne Snit

    Gjedde, Lisa (Modtager), 1 okt. 2006

    Pris: Forsknings- uddannelses og innovationspriser

    Aktiviteter

    iLRN 2020: 6th International Conference of the Immersive Learning Research Network

    Lisa Gjedde (Deltager)

    21 jun. 202025 jun. 2020

    Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

    International perspectives on the reopening of Schools during the Pandemic

    Lisa Gjedde (Foredragsholder)

    13 maj 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning

    Vizarts Summit

    Lisa Gjedde (Deltager)

    3 dec. 20195 dec. 2019

    Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

    Presse/medier

    Ph.d.-grad

    Camilla Gyldendahl Jensen

    12/07/2020

    1 element af Mediedækning

    Presse/medie

    Urealistisk omkring egne evner

    Lisa Gjedde & Claus Westergård Elmholdt

    24/01/2020

    1 element af Mediedækning

    Presse/medie