Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Leder af forskningsgruppen er Lektor Lars Birch Andreasen, lba@ikl.aau.dk
Forskningsgruppen L-ILD – It og Læringsdesign – arbejder med at gentænke læreprocesser gennem it, hvor fokus er på it’s muligheder for at kvalificere og facilitere læring samt styrke kreativitet og innovation. Forskningsgruppen hører under Institut for Kultur og Læring og bringer en række af landets førende forskere inden for it, læring og didaktik sammen.
Digitalisering og internet er i dag væsentlige faktorer i samfundsmæssige forandringer og er højt prioriteret i uddannelsessystemer verden over. L-ILD arbejder både grundvidenskabeligt og med aktions- og praksisforskning i samarbejde med eksterne partnere om it, læring og didaktik. Fokus er særligt på it i grundskoler og på videregående uddannelser.
Der forskes i nye læringsformer, formelle og uformelle kontekster, multimodalitet og interaktion i teknologiintensive læringsmiljøer, som er centrale i innovation af uddannelsessektoren, virksomheder og andre organisationer.
Forskningsgruppens aktiviteter er forankret på Aalborg Universitets campusser i København og Aalborg, og forskerne råder over laboratorie-faciliteter i både København og Aalborg.
I København indgår forskerne fra L-ILD i ’ILD-LAB – Forskningslab for It og Læringsdesign’, som drives i samarbejde med vidensgruppen ’KILD – Kommunikation, IT og Læringsdesign’, der er hjemmehørende på Institut for Kommunikation og Psykologi.
I Aalborg har man ’X-LAB – Design, Learning and Innovation’, hvor forskerne fra L-ILD i Aalborg bedriver forskning og samarbejde.
Fingerprint
Samarbejde i de sidste fem år
Profiler
-
Anders Boelt
- Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet - Undervisningsassistent
- Institut for Kultur og Læring - Undervisningsassistent
- L-ILD – It og Læringsdesign
- Institute for Advanced Study in PBL
- Xlab - Design, Learning and Innovation
Person: VIP
-
EDUCERE: EDUCERE NORDIC NETWORK - Development speeded up by necessity: Digitalization and future of Nordic higher education
Sofkova Hashemi, S., Berbyuk Lindström, N., Brooks, E., Háhn, J. & Sjöberg, J.
01/01/2023 → 31/12/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
Algoritmisk kunst
Nortvig, A., Buhl, M., Højgaard, T., Lomholt Christensen, P. & Petropouleas Christensen, E.
01/01/2023 → 30/06/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
Computational Play: Computational Play in Early Childhood Education and Care
Brooks, E., Bertel, L. B., Dau, S., Edstrand, E., Granone , F. & Reikerås, E. K. L.
01/01/2023 → 31/12/2024
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
Children's Computational Play in Early Childhood Education and Care
Brooks, E., Dau, S., Bertel, L. B., Granone, F., Edstrand, E. & Reikerås, E. K. L., apr. 2024, (Under udarbejdelse) Design, Learning and Innovation: 8th EAI International Conference, DLI 2023, Aalborg, Denmark, November 6–7, 2023, Proceedings. SpringerPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Konferenceartikel i proceeding › Forskning › peer review
-
Ideation as a resource for children's active participation in design-based learning activities
Brooks, E. & Sjöberg, J., 2024, (Under udarbejdelse) I: International Journal of Child - Computer Interaction.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Primary School Children Developing Coding Skills in Robot Supported Learning Activities
Sjöberg, J. & Brooks, E., 2024, (Under udarbejdelse) I: Education Sciences.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Forskningsdatasæt
-
Topic model of cerme
Herfort, J. D. (Bidrager), Tamborg, A. L. (Bidrager), Meier, F. M. (Bidrager), Brink Allsopp, B. (Bidrager) & Misfeldt, M. (Bidrager), Zenodo, 2022
DOI: 10.5281/zenodo.6319517, https://zenodo.org/record/6319517
Datasæt
-
Topic model of cerme
Herfort, J. D. (Bidrager), Tamborg, A. L. (Bidrager), Meier, F. M. (Bidrager), Brink Allsopp, B. (Bidrager) & Misfeldt, M. (Bidrager), Zenodo, 2022
DOI: 10.5281/zenodo.7235629, https://zenodo.org/record/7235629
Datasæt
-
Topic model of cerme
Herfort, J. D. (Bidrager), Tamborg, A. L. (Bidrager), Meier, F. M. (Bidrager), Brink Allsopp, B. (Bidrager) & Misfeldt, M. (Bidrager), Zenodo, 2022
DOI: 10.5281/zenodo.7351983, https://zenodo.org/record/7351983
Datasæt
Priser
-
Videos and learning strategies - Screencasts as Participatory Tools in Study
Meyer, Bente (Modtager), Jensen, Michael Peter (Modtager), Vognsgaard, Henriette (Modtager), Christensen, Jacob (Modtager) & Yousfi, Miloud (Modtager), 2017
Pris: Konferencepriser
-
Det Gyldne Snit
Gjedde, Lisa (Modtager), 1 okt. 2006
Pris: Forsknings- uddannelses og innovationspriser
Aktiviteter
-
Hybrid learning in aesthetic practices in higher education: Development of PBL hybrid learning format with Nordic Master NoVA as a case study
Mie Buhl (Foredragsholder), Maria Hvid Bech Dille (Andet), Heidi Hautopp (Andet) & Juuso Tervo (Andet)
21 aug. 2023Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
9th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN2023)
Lisa Gjedde (Deltager)
18 maj 2023 → 20 maj 2023Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i konference
-
Gather STEAM
Lisa Gjedde (Foredragsholder)
20 jun. 2022 → 23 jun. 2022Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
Presse/medier
-
-
Hold koncentrationen: Du husker bedst ved at lægge tastaturet væk og tage noter i hånden
28/08/2023
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Debat: Allerede i grundskolen lærer eleverne at vende sig bort fra praksisfaglighed
Bente Meyer, Lars Bang Jensen & Karen Egedal Andreasen
28/02/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
Impacts
-
Relevant online musikundervisning blandt børn og unge
Rikke Ørngreen (Deltager)
Impact: Social impact, Kulturel impact