Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Leder af forskningsgruppen er Lektor Lars Birch Andreasen, [email protected]
Forskningsgruppen L-ILD – It og Læringsdesign – arbejder med at gentænke læreprocesser gennem it, hvor fokus er på it’s muligheder for at kvalificere og facilitere læring samt styrke kreativitet og innovation. Forskningsgruppen hører under Institut for Kultur og Læring og bringer en række af landets førende forskere inden for it, læring og didaktik sammen.
Digitalisering og internet er i dag væsentlige faktorer i samfundsmæssige forandringer og er højt prioriteret i uddannelsessystemer verden over. L-ILD arbejder både grundvidenskabeligt og med aktions- og praksisforskning i samarbejde med eksterne partnere om it, læring og didaktik. Fokus er særligt på it i grundskoler og på videregående uddannelser.
Der forskes i nye læringsformer, formelle og uformelle kontekster, multimodalitet og interaktion i teknologiintensive læringsmiljøer, som er centrale i innovation af uddannelsessektoren, virksomheder og andre organisationer.
Forskningsgruppens aktiviteter er forankret på Aalborg Universitets campusser i København og Aalborg, og forskerne råder over laboratorie-faciliteter i både København og Aalborg.
I København indgår forskerne fra L-ILD i ’ILD-LAB – Forskningslab for It og Læringsdesign’, som drives i samarbejde med vidensgruppen ’KILD – Kommunikation, IT og Læringsdesign’, der er hjemmehørende på Institut for Kommunikation og Psykologi.
I Aalborg har man ’X-LAB – Design, Learning and Innovation’, hvor forskerne fra L-ILD i Aalborg bedriver forskning og samarbejde.
Fingerprint
Samarbejde i de sidste fem år
Profiler
-
CleanER Cooking - Trajectories to cleaner cooking in low-income households, trading centers, and mass cooking sites in Northern Uganda
Jensen, I., Andreasen, L. B., Dirckinck-Holmfeld, L., Mogensen, H. O., Olok Tabo, G., Awacorach, J., Opiyo, E., Chemutai, D. & Bismarck, J.
03/06/2024 → 31/12/2024
Projekter: Projekt › Forskning
-
Learning to work with stakeholders in ESG (Environmental, Social, Governance) reporting through digital inquiry methods and AI technologies
Ørngreen, R., Henningsen, B. S., Dille, M. H. B., Crovini, C. & Løkke, S.
01/06/2024 → 30/06/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
Understanding and fostering future consumers’ environmental literacy and sustainable practices
Krummheuer, A. L., Møller, A. K. & Rehm, M.
01/06/2024 → 23/11/2025
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
The Body in Digital Music Education: A Practice-Theoretical Analysis on Embodied Learning in Digital Learning Environment
Henningsen, B. S. & Jensen, J. B., 2025, (Under udarbejdelse) I: Music Education Research.Bidragets oversatte titel :Kroppen i digital musikundervisning: En praktiskteoretisk analyse af kropslig læring i et digitalt læringsmiljø Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Aligning Curriculum with Educational Assessment in Times of Uncertainty: Historical Insights, Crisis Management and New Technologies
Ydesen, C., Milner, A. L., Bundgaard, K. & Møller, A. K., 2024, (Afsendt).Publikation: Working paper/Preprint › Working paper › Forskning
-
A Participatory Research Approach Applying Video Stories and Sketches
Henningsen, B. & Ørngreen, R., 1 aug. 2024, I: Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social-Informatics and Telecommunications Engineering, LNICST. s. 229-245 17 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Konferenceartikel i tidsskrift › Forskning › peer review
Forskningsdatasæt
-
Topic model of cerme
Herfort, J. D. (Bidrager), Tamborg, A. L. (Bidrager), Meier, F. M. (Bidrager), Allsopp, B. B. (Bidrager) & Misfeldt, M. (Bidrager), Zenodo, 2022
DOI: 10.5281/zenodo.6319517, https://zenodo.org/record/6319517
Datasæt
-
Topic model of cerme
Herfort, J. D. (Bidrager), Tamborg, A. L. (Bidrager), Meier, F. M. (Bidrager), Allsopp, B. B. (Bidrager) & Misfeldt, M. (Bidrager), Zenodo, 2022
DOI: 10.5281/zenodo.7235629, https://zenodo.org/record/7235629
Datasæt
Priser
-
Videos and learning strategies - Screencasts as Participatory Tools in Study
Meyer, Bente (Modtager), Jensen, Michael Peter (Modtager), Vognsgaard, Henriette (Modtager), Christensen, Jacob (Modtager) & Yousfi, Miloud (Modtager), 2017
Pris: Konferencepriser
-
Det Gyldne Snit
Gjedde, Lisa (Modtager), 1 okt. 2006
Pris: Forsknings- uddannelses og innovationspriser
Aktiviteter
-
Art Bridging Cultures: Fostering Learning and Cultural Sustainability Through Narratives and Collaborative Creativity
Lisa Gjedde (Foredragsholder)
19 jun. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
Sustainability and Creativity: Growing Mindsets for a Greener Tomorrow through STEAM
Lisa Gjedde (Foredragsholder)
19 jun. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
Fremtidens undervisningslokaler
Rune Gram Hagel Jensen (Arrangør), Rikke Ørngreen (Arrangør) & Sara Paasch Knudsen (Arrangør)
24 maj 2024Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar, udstilling eller lignende
Fil
Presse/medier
-
-
Luca var på vej ind i mørket. Men så blev hun reddet af trolde, sværd og rollespil
03/03/2024
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Impacts
-
Relevant online musikundervisning blandt børn og unge
Rikke Ørngreen (Deltager)
Impact: Social impact, Kulturel impact